Een kraamweek op z’n Surinaams-Hindoestaans

Elke kraamweek is weer anders. Zo kraamt kraamverzorgende Ilse bij een gezin met Surinaamse en Hindoestaanse geboorterituelen. In haar nieuwste blog deelt ze enkele van deze rituelen.

Nieuw gezin

Een nieuwe werkweek breekt aan. Ik mag een kraamweek verzorgen bij een gezin dat de avond ervoor uit het ziekenhuis is thuisgekomen. De kersverse moeder is met een keizersnede bevallen van een zoon.

Ik kom erachter dat het niet het eerste, maar het tweede kindje van het gezin is. De vader is een groot deel van de dag thuis, waardoor hij veel tijd heeft voor het huishouden. Voor het gezin is het dus helemaal prima dat ik er drie uurtjes op een dag ben. Verder komt er veel familie over de vloer, dus er is volop mantelzorg aanwezig.

De kraamvrouw heeft een ruggenprik gehad en ze heeft hier nog veel last van. Met regelmaat geef ik haar paracetamol (maximaal zes paracetamols op één dag, omdat ze borstvoeding geeft). Daarnaast zorgt het insmeren met kokosolie ook voor het verlichten van de pijn.

Surinaamse en Hindoestaanse geboorterituelen

Het gezin is Surinaams-Hindoestaans. Daar horen ook bepaalde geboorterituelen bij. Zo kom ik een schaar tegen onder het matras van de baby. Waarom dat daar ligt? Het is bescherming tegen het ‘boze oog’, oftewel het kwaad.


Daarnaast horen er ook bepaalde rituelen bij het badderen van de baby. In het badwater voegt het gezin een soort blauw stofje (Rickitt blauw) toe; dit is als bescherming tegen het ‘blauwe oog’.“
reckitts crown blue
Ilse
Kraamverzorgende

Daarnaast horen er ook bepaalde rituelen bij het badderen van de baby. In het badwater voegt het gezin een soort blauw stofje (Rickitt blauw) toe; dit is ook als bescherming tegen het ‘blauwe oog’. Voordat de baby daadwerkelijk in het badje gaat, krijgt hij een massage met babyolie. Tijdens het badderen poetsen we zijn mondje schoon (net zoals bij tandenpoetsen). Dit doen we met een puntje van een hydrofiel washandje, gedoopt in vloeibare rietsuiker. Na het badderen oliën we de baby weer helemaal in en voor de geur gaat er nog talkpoeder overheen.

Wanneer de baby zijn romper en luier aankrijgt, maken we een speld met een soort knapzakje van stof met daarin wat rijstkorrels aan zijn romper vast. Dit is ook allemaal tegen het ‘boze oog’. Vervolgens kleden we de de baby verder aan en krijgt de kleine man nog een stip met het blauwsel op zijn voorhoofd (tussen zijn wenkbrauwen).

Is de baby in een ‘goede’ of ‘slechte’ staat?

Er zijn nog meer rituelen. Zo loopt de vader weg uit de kamer als zijn zoon binnenkomt. Het was me op het eerste gezicht nog niet zo opgevallen, maar de kraamvrouw vertelt het me. Ze zegt dat haar man na de geboorte een priester heeft geraadpleegd. De priester vertelde hem of de baby in een goede of slechte staat geboren is.

Wanneer dit ‘goed’ is, dan mag de vader zijn kind bekijken. Is het een slechte staat, dan mag de vader zijn kind 27 dagen niet in de ogen kijken of aanraken. Dit zou ongeluk brengen. Na deze 27 dagen wordt de baby helemaal kaalgeschoren voor lichamelijke en geestelijke reinheid. Hierna volgt een groot feest om zowel de geboorte als de reinheid te vieren. Tot de dag van het feest slapen de mannen en de vrouwen met kinderen ook gescheiden van elkaar.

Na de tiende dag is het voor mij tijd om afscheid te nemen. Wat bijzonder om zo’n kraamweek mee te maken!

Deze Kraamvogel vliegt weer door…

Groetjes, Ilse Zwaan

Deel deze pagina